Dni Nauk Ścisłych

W poniedziałek 3 czerwca czteroosobowe drużyny klas 4a i 4b, 5a, 5b i 5c, 6a i 6b, 7a i 7b wzięły udział w matematycznym quizie Kahoot „Klasa kontra Klasa”. Uczniowie zmagali się z zadaniami matematycznymi, które nierzadko bywały podchwytliwe. Swoim reprezentantom kibicowały klasy. W grze liczyła się nie tylko poprawna odpowiedź ale również jak najszybszy czas. Po emocjonującej walce zostali wyłonieni zwycięzcy: klasa 4b, 5a, 6b i 7a. Uczniowie otrzymali słodkie upominki i dyplomy.

IMG_20190603_132014 IMG_20190603_131959 IMG_20190603_131944 IMG_20190603_131652 IMG_20190603_131628 IMG_20190603_131622 IMG_20190603_131619 IMG_20190603_125925 IMG_20190603_125919 IMG_20190603_122450 IMG_20190603_121522 IMG_20190603_121516 IMG_20190603_121519 IMG_20190603_091902 IMG_20190603_091850 IMG_20190603_091848 IMG_20190603_091838 IMG_20190603_091825 IMG_20190603_082653 IMG_20190603_081722 IMG_20190603_081714 IMG_20190603_081708 IMG_20190603_081503 IMG_20190603_081457

We wtorek 4 czerwca i środę 5 czerwca uczniowie klasy 8b i 3B gimnazjum przygotowali ciekawą lekcję matematyki dla klas młodszych. Klasy 4-te poznały różne metody mnożenia, klasy 5-te brały udział w lekcji o dowodzeniu wzorów na pola wielokątów. Klasy 6 i 7 poznały liczbę  φ i związany z nią złoty podział, boską proporcję – ten najbardziej idealny, estetyczny. Uczniowie zobaczyli przykłady występowania złotej liczby w architekturze, sztuce i przyrodzie. Mierzyli różne odcinki swojego ciała, badali ilorazy dwóch konkretnych np. szerokość ust do szerokości podstawy nosa. Im wynik był bliższy liczbie φ, tym bliżej było im do doskonałości starożytnych, którzy tak właśnie postrzegali piękno. Klasy 8 i 3 gimnazjum miały okazję poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą liczby π. Była mowa m.in. o kolejnych rekordach w recytowaniu z pamięci cyfr liczby π, uczniowie obejrzeli fragment filmu z udziałem Polaka recytującego 8000 cyfr ustanawiając tym rekord Polski, poznali rymowanki uławiające zapamiętanie kolejnych cyfr rozwinięcia tej liczby, wysłuchali wiersza Wisławy Szymborskiej pt. „Liczba Pi”.

 

Liczba Pi – Wisława Szymborska

Podziwu godna liczba Pi
trzy koma jeden cztery jeden.
Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe
pięć dziewięć dwa, ponieważ nigdy się nie kończy.
Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem,
osiem dziewięć obliczeniem,
siedem dziewięć wyobraźnią,
a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem
cztery sześć do czegokolwiek
dwa sześć cztery trzy na świecie.
Najdłuższy ziemski wąż po kilkunastu metrach się urywa […]

 

IMG_20190604_090754 IMG_20190604_090759 IMG_20190604_090802 IMG_20190604_090820 IMG_20190604_090824 IMG_20190604_090847 IMG_20190604_100255 IMG_20190604_100304 IMG_20190604_100656 IMG_20190604_111412 IMG_20190604_111429 IMG_20190604_111433 IMG_20190604_111437 IMG_20190604_111445 IMG_20190606_112130 IMG_20190606_105755 IMG_20190606_095947 IMG_20190606_095926

W czwartek 6 czerwca i piątek 7 czerwca gościliśmy w szkole Panią Martę i Pana Pawła studentów 3 roku matematyki Uniwersytetu Warszawskiego, którzy przygotowali matematyczne warsztaty dla uczniów klas 8 i 3 gimnazjum. W czwartek mieliśmy okazję bliżej poznać pojęcie nieskończoności, szukaliśmy odpowiedzi na pytania z nią związane np. ile jest liczb całkowitych i czy jest ich tyle samo co naturalnych?  Swoje rozważania opieraliśmy na prostym przykładzie zagadnienia Hotelu Hilberta. Dowiedzieliśmy się jak obliczyć liczbę podzbiorów pewnego zbioru i inne. W piątek Pani Marta poruszyła zagadnienie wstęgi Mobiusa. Uczniowie sami przygotowali wstęgę i badali ją pod kątem własności dochodząc do ciekawych wniosków. Mogliśmy również poznać ciekawe własności butelki Kleina tej, która ma tylko jedną powierzchnię. Pani Marta pokazała również kilka ciekawych równań, w których wykonując pewne niedozwolone działania dochodzimy do sprzeczności otrzymując np. 0=1.

IMG_20190606_125745 IMG_20190606_125752 IMG_20190606_125814 IMG_20190606_125834 IMG_20190606_125844 IMG_20190606_134021

Od poniedziałku 3 czerwca do piątku 7 czerwca na korytarzach naszej szkoły można było zauważyć zagadki matematyczne w postaci qrkodów. Zadaniem dzieci było odszukanie na terenie szkoły zadań przeznaczonych dla nich, rozwiązanie ich i naniesienie rozwiązań na kartę odpowiedzi. Gratulujemy tym, którzy otrzymali tytuł „QrMistrza zagadek matematycznych”. Są to: Julia Sokołowska kl. 5a, Weronika Iglewska kl. 5a,Dawid Stryczewski kl. 6b, Marlena Siedlecka kl. 6b, Anna Iwańska kl. 6a, Weronika Bogacka kl. 6a, Adrian Jarosz kl. 6a, Konrad Schliewe kl. 6a.

IMG_20190607_110936 IMG_20190607_102929 IMG_20190607_102920 IMG_20190607_101715 IMG_20190607_101701 IMG_20190607_101633 IMG_20190607_101624 IMG_20190607_101617 IMG_20190607_101612

Kolejne Dni Nauk Ścisłych już za rok 🙂