Innowacja pedagogiczna w klasie 1a

Jednym z głównych celów edukacji wczesnoszkolnej jest rozwijanie postawy twórczej u dziecka. Służy temu ekspresja twórcza. Szeroko pojęta ekspresja twórcza to umiejętność wyrażania się w sztuce dramatycznej, tańcu, śpiewie, literaturze, muzyce.
Nasz pomysł na innowację pedagogiczną ,, W świecie sztuki” narodził się z chęci uatrakcyjnienia zajęć szkolnych. Dziecko w młodszym wieku szkolnym czuje bardzo silną potrzebę kontaktu ze sztuką. To w tym wieku dzieci najbardziej lubią rysować, malować, odgrywać różne role i po porostu bawić się. W ten sposób uwalniają ekspresję twórczą, która umożliwia im poznanie rzeczywistości i siebie samych z innej, szerszej i niekonwencjonalnej perspektywy, a poprzez udział w przedsięwzięciach teatralnych wyzwolić ma kreatywność oraz otwartość na drugiego człowieka.Innowacja, którą napisałyśmy będzie trwać trzy lata. Od pierwszej do trzeciej klasy. Przeznaczona jest dla uczniów z klasy integracyjnej.
Już we wrześniu dzieci uczyły się licznych wierszyków, piosenek i pląsów oraz ruchu do poznanych melodii. Uczyliśmy się wierszy na pasowanie pierwszaków. Potem bawiliśmy się w piratów. Dzieci konstruowały łodzie ze styropianu, robiły mapy oraz śpiewały pirackie piosenki. Jesienią nie mogło zabraknąć nauki o drzewach, a co za tym idzie korali z jarzębiny, które dzieci robiły z wielkim zapałem. Konstruowaliśmy również ludziki z kasztanów i żołędzi. Następnie wspólnie robiliśmy kukiełki z drewnianych łyżek, które zagrały w krótkich inscenizacjach teatralnych. Wielkim przedsięwzięciem było wystawienie przedstawienia bożonarodzeniowego dla rodziców. Próby rozpoczęły się już w listopadzie. Dzieci tańczyły, śpiewały i recytowały.
Uczymy dzieci tańców z różnych stron świata. Był już taniec hula, poznaliśmy krok podstawowy tańca irlandzkiego oraz muzykę irlandzką. Obecnie przygotowujemy choreografię do tańca afrykańskiego, który zostanie zaprezentowany podczas Szkolnego Festiwalu Talentów w Okęckiej Sali Widowiskowej.
Rozpoczęliśmy już działania przygotowujące do przedstawienia pod tytułem „Kopciuszek”, które planujemy zaprezentować w maju dla rodziców i dzieci ze szkoły. Wspólnie analizowaliśmy scenariusz, rozdzieliliśmy rolę, oraz uczymy się piosenek. Trwają już próby recytacji. Niebawem będziemy planować scenografię.
Zapoznajemy dzieci z architekturą średniowieczną, dlatego narodził się pomysł wykonania średniowiecznych zamków z pudełek. Przenieśliśmy się także do starożytności – bawiliśmy się w bandażowanie mumii.
Co tydzień w naszej pracowni powstaje niesamowita praca plastyczna. Malujemy farbami, pastelami suchymi i mokrymi, wycinamy, stemplujemy oraz projektujemy techniczne konstrukcje.
Pragniemy, aby dzieci miały kontakt z szeroko pojętą sztuką, dlatego zorganizowałyśmy wyjście do teatru kina oraz do muzeum. Przed nami jeszcze balet i opera. Mamy na to jeszcze dwa lata.

Agnieszka Osińska-Jarmul
Aleksandra Józwiak