Plus +, minus-, równa się = czyli matematyka w sklepie

Pięć złotych dla jednych dużo, dla innych mało. Z pewnością dla pierwszaków z naszej klasy była niemalże fortuna do wydania. Matematyka w praktyce pozwala dzieciom lepiej zrozumieć obliczenia pieniężne i ich cel. Dziś z pierwszakami poszliśmy na spacer do pobliskiego sklepu. Na początek odwiedziliśmy dział z zabawkami. Zadaniem dzieci z  klasy 1a było odnalezienie na półkach z zabawkami najdroższych i najtańszych z nich.

W następnej kolejności udaliśmy się do działu papierniczego. Dzieci miały wybrać przybory szkolne, ale tak by wykorzystać tylko 4 złote. Reszta, która została z zakupów przeznaczona była na zakup wybranego owocu. Dział warzywno-owocowy był kolejnym punktem wyprawy. Tutaj dzieci mogły dowiedzieć się, że warzywa i owoce trzeba zważyć przed zakupem, zobaczyły jak działa waga elektroniczna, a ponadto ważyły wybrane przez siebie owoce.

W drodze do kasy udaliśmy się do działu z  książkami i prasą. Porównywaliśmy ich ceny. Wielka atrakcją okazała się możliwość sprawdzania cen w czytniku. Na koniec nie pozostało nic innego jak stanąć w kolejce do kasy. Uczniowie poznali proces skanowania produktów, płacenia oraz wydawania reszty. Smutnym elementem, ale równie ważnym było podjęcie decyzji z czego zrezygnować, gdy przy kasie okazało się, że zakupy przekroczyły budżet  5 złotych.

Dzięki wyjściu do sklepu, niektóre z dzieci miały okazję po raz pierwszy w życiu zrobić samodzielne zakupy, zważyć owoce i sprawdzić ceny, jednocześnie  była to cenna nauka samodzielności, podejmowania decyzji i zachowania się w miejscu publicznym.

Bardzo istotna okazała się nauka zasad higieny podczas pobytu w sklepie podczas panującej pandemii.A później….

Po powrocie do szkoły oglądaliśmy i porównywaliśmy produkty, jakie zostały kupione. Paragony wkleiliśmy do zeszytu. Układaliśmy krótkie zadania tekstowe zgodnie z informacjami na paragonie.Dzieci z przyjemnością zjadły zakupione przez siebie owoce.  Matematyka w terenie bardzo podobała się pierwszakom. Była to wspaniała okazja do rozwijania dziecięcych umiejętności zastosowania umiejętności matematycznych w praktyce. To z pewnością nie było nasze ostatnie ,,matematyczne  wyjście.”

Aleksandra Józwiak

Agnieszka Osińska-Jarmul