W naszej szkole realizowany jest projekt edukacyjny ,,Zobaczę swój kraj, poznam jego kulturę i historię”
Projekt edukacyjny
,,Zobaczę swój kraj, poznam jego kulturę i historię”
Koordynatorzy projektu:
Dorota Bąkała
Agnieszka Osińska-Jarmul
Realizacja projektu:
wszyscy nauczyciele
oraz osoby odpowiedzialne:
kl.1-3
Dorota Bakała
Agnieszka Osińska-Jarmul
kl.4-6
Beata Duda
Iwona Bojanowicz
klasy gimnazjum
Dariusz Mencel
1. WSTĘP
Z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i profilaktyczną współczesnej szkoły nierozerwalnie związane jest rozbudzanie uczuć patriotycznych i kultywowanie tradycji. Treści te niosą ze sobą wiele wartości ważnych dla życia i kształtowania osobowości dziecka oraz rozwijania postaw młodych ludzi.
Patriotyzm to dziś na powrót ważna sprawa. My i nasi uczniowie jako mieszkańcy współczesnej stolicy Polski chcemy udać się w podróż historyczno -sentymentalną w przeszłość po to, aby poznać, lepiej przyjrzeć się i rozpropagować dzieje historycznych stolic Polski. Potraktujemy to jako narzędzie do budowania i wychowywania w duchu patriotyzmu młodego pokolenia uczniów.
Poprzez realizację projektu ,,Poznam swój kraj, jego kulturę i historię” nauczyciele naszej szkoły pragną przybliżyć uczniom wiedzę o dawnych stolicach Polski oraz Mazowszu – ze stolicą Warszawą , w której mieszkają oraz umacniać więź ze swoją ,,małą ojczyzną” i całym narodem.
2. OGÓLE ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Opracowany projekt edukacyjny „Zobaczę swój kraj, poznam jego kulturę i historię” przeznaczony będzie dla uczniów Zespołu Szkół nr 126 z Oddziałami Integracyjnymi w Warszawie.
Projekt realizowany będzie w roku szkolnym 2016/17 (od października do maja) podczas zajęć edukacyjnych, godzin wychowawczych, wyjść i wycieczek. Przewidziane są także konkursy i Quizy. W projekcie ujęto działania edukacyjne dostosowane do wieku dzieci i ich możliwości poznawczych .
W klasach młodszych będą to głównie wyjścia, jednodniowe wycieczki i konkursy, podczas których dzieci poznawać będą Warszawę i jej historię. Zajęcia odbywać się będą w ramach koła ,,Mały krajoznawca” (raz w miesiącu), a także podczas wycieczek organizowanych przez wychowawców w swoich klasach. Planujemy również zorganizowanie konkursów plastycznych, piosenki oraz quizu wiedzy o Warszawie.
Klasy 4-6 skupią się na województwie mazowieckim, natomiast uczniowie gimnazjum poznają dawne stolice Polski.
3. CELE PROGRAMU
3.1 Ogólne cele projektu edukacyjnego
1. Poznanie historii Warszawy, Mazowsza i Polski,
2.Poznanie historii Gniezna, Krakowa i Warszawy,
3. Rozbudzanie uczuć i postaw patriotycznych ,
4. Popularyzacja wiedzy na temat bliższego i dalszego regionu, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
5.Popularyzacja aktywnych form spędzania czasu wolnego,
6. Rozwijanie ciekawości poznawczej ucznia, spostrzegawczości, rozumienia, analizowania,
7.Uwrażliwienie na piękno przyrody ojczystej, wdrażanie do przestrzegania zasad ochrony i umiejętnego korzystania z jej dóbr,
8. Poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w sytuacjach życia codziennego,
9. Wspomaganie szkoły i rodziny w procesie wychowawczym,
10.Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
3.2 Szczegółowe cele projektu edukacyjnego
-
Kształtowanie postaw patriotycznych,
-
Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
-
Wpajanie szacunku i przywiązania do tradycji i historii własnego narodu, jego osiągnięć, kultury, języka ojczystego i ludzi, którzy go zamieszkują,
-
Rozwijanie umiejętności współpracy w zespole oraz korzystania z wiedzy innych ludzi,
-
Rozwijanie umiejętności organizowania własnej pracy,
-
Poszerzanie wiedzy o historii swego kraju i regionu poprzez rozwijanie wiadomości i umiejętności,
-
Zrozumienie związków między przeszłością, a teraźniejszością
-
Rozwijanie postawy zaangażowania i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym,
-
Kształcenie umiejętności praktycznego posługiwania, wyszukiwania, porządkowania i weryfikowania informacji m. in. w oparciu o mapy, plany, przewodniki i Internet,
-
Łączenie wiedzy zdobytej z różnych źródeł,
-
Umiejętność wskazania ciekawych miejsc i zabytków,
-
Dostrzeganie potrzeb ochrony dóbr kultury i pielęgnowania walorów regionu.
4. REALIZACJA PROJEKTU
KLASY 1-3
Klasy 1-3 będą poznawać Warszawę. W związku z tym raz w miesiącu zorganizowane zostanie wyjście dla uczestników koła ,,Mały Krajoznawca” w/g zamieszczonego niżej harmonogramu (tabela).
Harmonogram działań
Miesiąc |
Rodzaj działania |
Październik |
,,Szlakiem legend warszawskich”- wycieczka na Stare Miasto |
Listopad |
,,Pamiętamy o zmarłych”- wyjazd na Powązki. Porządkowanie grobów, zapalenie zniczy. |
Grudzień |
Odwiedzamy Muzeum Powstania Warszawskiego |
Styczeń |
Zwiedzanie Pałacu w Wilanowie |
Luty |
Organizacja konkursu plastycznego- ,,Warszawa – moje miasto” |
Marzec |
Zwiedzanie Zamku Królewskiego |
Kwiecień |
Zwiedzanie Muzeum Fryderyka Chopina |
Maj |
Muzeum Niepodległości; quiz wiedzy o Warszawie |
Oprócz wycieczek organizowanych w ramach koła ,,Mały krajoznawca” w realizację projektu włączą się wszyscy uczniowie i nauczyciele klas 1-3. Klasy będą realizować działania zgodnie z harmonogramem. Podsumowaniem projektu będzie stworzenie klasowego albumu o Warszawie, Quiz wiedzy na temat Warszawy, konkurs piosenek o Warszawie oraz konkurs plastyczny ,,Warszawa, moje miasto.”
W październiku każdy wychowawca zorganizuje wycieczkę z klasą pod hasłem: ,,Okęcie moja mała ojczyzna”. Dzieci poznają najważniejsze miejsca swojej ,,małej ojczyzny” takie jak np: pomnik upamiętniający katastrofę lotniczą, przedszkole, Instytut Lotnictwa itp.
W listopadzie każda klasa odwiedzi Miejsce Pamięci Narodowej i zapali na nim znicz. Klasy trzecie odwiedzą również pobliski cmentarz.
W styczniu uczniowie wraz z nauczycielami będą czytać legendę związaną z powstaniem Warszawy i ją zilustrują dowolną techniką plastyczną. Zostanie ogłoszony konkurs plastyczny pt.: ,,Legendy warszawskie”. Następnie odbędzie się wystawa prac uczniów
W marcu będziemy szukać wiosny w warszawskich parkach. Każda klasa odwiedzi jeden warszawski park i przygotuje fotogalerię w swojej klasie.
W kwietniu uczniowie klas młodszych postarają się odpowiedzieć na pytanie: Jakie muzea są w Warszawie? Wychowawcy zabiorą uczniów do wybranego warszawskiego muzeum.
W maju -każda klasa będzie miała za zadanie stworzyć klasowy album o Warszawie, który zostanie wyeksponowany podczas ŚWIĘTA SZKOŁY oraz spotkań z rodzicami. W albumie znaleźć się mogą :
-zdjęcia
-prace plastyczne dzieci
-wiersze związane z Warszawą
-krótkie notatki na temat odwiedzanych miejsc itp.
Odbędzie się także przegląd piosenek o Warszawie. Każda klasa przygotuje jedną piosenkę, którą wykona podczas Festiwalu Piosenki Warszawskiej zorganizowanego w szkole.
5. EWALUACJA PROJEKTU
Ewaluacja koła ,,Mały krajoznawca” w klasach młodszych będzie prowadzona systematycznie podczas każdych zajęć, co pozwoli ocenić przydatność programu i jego skuteczność w realizacji postawionych celów. Będziemy badać poziom zadowolenia dzieci poprzez rozmowy.
Ewaluacją programu będą także organizowane przez nas konkursy (plastyczne, fotograficzne, wiedzy, piosenki)
W klasach 4-6 projekt będzie realizowany w październiku, listopadzie i maju.
Harmonogram działań
Miesiąc |
Rodzaj działania |
Październik |
edukacyjna wycieczka autokarowa w wybrane miejsce na Mazowszu (Kurpie) prezentacja multimedialna z wycieczki. Galeria zdjęć na II piętrze |
Listopad (druga połowa) |
Prezentacja projektów klasowych w formie plakatów lub prezentacji multimedialnych na określony temat: 4a – sławni ludzie Mazowsza 4b – ciekawe miejsca na Mazowszu warte odwiedzenia 5a – Mazowsze na przestrzeni wieków – mapy geograficzne 5b – najciekawsze zabytki na Mazowszu 6a – wieś mazowiecka 6b – legendy i historia Mazowsza |
Maj |
Edukacyjna wycieczka autokarowa promująca warte odwiedzenia miejsca na Mazowszu – maj/czerwiec. Podczas 5-dniowej wycieczki odwiedzenie ciekawych miejsc na Mazowszu |
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja programu w klasach 4-6 to prezentacja plakatów oraz prezentacji multimedialnych związanych z Mazowszem, ocenienie ich, wystawienie ocen, rozdanie nagród.
GIMNAZJUM
Klasy gimnazjalne poznają HISTORYCZNE STOLICE POLSKI.
KLASY I – Gniezno
KLASY II – Kraków
KLASA III – Warszawa
Harmonogram działań
Miesiąc |
Rodzaj działania |
Wrzesień |
Zapoznanie się z zasadami projektu. Podział zadań. |
Październik |
Prezentacje multimedialne o stolicach. Historia/zabytki teraźniejszość. |
Listopad |
Nekropolie/Królowie/Wybitni Polacy i nie tylko. (Zwiedzanie Powązek+ prezentacje o pozostałych miastach) |
Grudzień |
Tworzymy gazetę lokalną. Kurier Warszawski, Wiadomości Krakowskie, Głos Gniezna. |
Styczeń |
Słynne budowle- makiety. Wystawa prac z opisem. |
Luty |
Społeczność żydowska Warszawy i Krakowa. (Zwiedzanie Muranowa) |
Marzec |
Koronacje królewskie. Konkurs na klasową pracę plastyczną przedstawiającą koronacje dowolnego władcy. |
Kwiecień |
Przygotuj spot reklamowy promujący Gniezno, Kraków lub Warszawę. |
Maj |
Konkurs wiedzy o stolicach Polski. |
Jeżeli będzie taka możliwość i wola ze strony uczniów oczywiście wchodzą w rachubę wyjazdy klasowe obejmujące Gniezno i Kraków.