Wycieczka do Centrum Pieniądza

Nasza klasa 2a była na wycieczce w Centrum Pieniądza. Widzieliśmy tam dużo dawnych monet z wizerunkiem różnych zwierząt: z pandą , kangurem i wężem. Następnie zwiedziliśmy skarbiec, w którym była sztabka złota.Na końcu poszliśmy do pokoju gdzie spadały monety.Wycieczka była bardzo ciekawa, miło spędziliśmy czas.

Julia Górska uczennica klasy 2a

Byłam na wycieczce w Centrum Pieniądza, spędziliśmy tam miło czas.Poszliśmy do skarbca i podnosiliśmy tam prawdziwe złoto, które było warte 2000000 zł. Oglądaliśmy różne monety.Pani przewodnik opowiadała o różnych pieniądzach i to było bardzo ciekawe. A na sam koniec poszliśmy do Mc Donalda z całą klasą.

Hania Dąbrowska uczennica klasy 2a

Dziś nie wyobrażamy sobie życia bez pieniędzy.  A jak wyglądała historia pieniądza na ziemiach polskich? Przodkiem złotego był tzw. „czerwony złoty”, czyli polski odpowiednik dukata, który pojawił się w czasach Władysława Łokietka. Jego upowszechnienie przyniosły dopiero czasy wielkich odkryć geograficznych w XV i XVI wieku. W tym okresie handel towarami z polskich ziem, takimi jak zboża, drewno czy skóry, przeżywał prawdziwy rozkwit, co narzuciło konieczność stworzenia jednostki obrachunkowej. W 1496 roku na sejmie Piotrowskim wprowadzono więc złotego o wartości 30 groszy,  który wówczas istniał od przede wszystkim teoretycznie, ponieważ był używany wyłącznie jako punkt odniesienia przy transakcjach różnego typu.Ten stan rzeczy nie mógł jednak trwać długo. Brak fizycznego pieniądza sprawiał, że w obiegu znajdowało się mnóstwo monet rozmaitej wartości, co zdecydowanie utrudniało rozliczenia. W 1564 roku rozpoczęto więc bicie polskiego złotego, który wbrew nazwie, powstawał ze srebra, a w obiegu funkcjonował pod nazwą półkopka.Tak zaczyna się historia polskiego złotego…., którą mogliśmy usłyszeć w Centrum Pieniądza.Orzeł czy reszka, gdzie zwierzak mieszka? Tak brzmiał temat lekcji, w której uczestniczyliśmy.Podczas zajęć dzieci rozwiązywały zagadki, podążały tropem zwierząt ukrytych na monetach z całego świata. Dowiedziały się  dlaczego niektóre państwa umieszczają na swoich monetach wizerunki zwierząt i  poznały proces projektowania i produkcji monet. Wycieczka była bardzo udana.